Lis Yayınevi Genel Yayın Yönetmeni Lal Laleş, fuar programına ilişkin yaptığı paylaşımda şu ifadelere yer verdi:

“Rüyaların politikasına, politikanın rüyalarına kulak verirsek neler duyabiliriz? Alman gazeteci Charlotte Beradt İkinci Dünya Savaşı sırasında bu sorunun peşinden giderek Nazi rejimi altında görülen rüyaları toplamış ve yıllar sonra "Bir Ulusun Kâbusları" başlığıyla, faşizm ve rüyaların ilişkisine odaklanan bir kitap olarak yayınlamıştı. Akademisyen ve belgesel film yönetmeni Aylin Kuryel “Rüyaların Politikası” atölyesinde, rüyalar ve faşizm ilişkisini Beradt'ın bu çalışması, çeşitli edebiyat eserleri ve sinema mecrasından örnekler üzerinden tartışacak. 14 Aralık saat 18:30’da Wêjegeh Amed’de yapılacak atölye kapsamında Kuryel'in yaptığı iki kısa belgesel de gösterilecek: zorunlu askerlikle ilgili görülen rüyaları bir araya getiren Askerlik Rüyası (2017) ve koronavirüs salgını süresince görülen rüyalardan oluşan Balkon ve Bizim Rüyalar (2021).

Diyarbakır’daki Tiyatro Festivaline yoğun ilgi Diyarbakır’daki Tiyatro Festivaline yoğun ilgi

Çocuk kitapları, romanları, belgesel ve kısa filmleriyle tanınan yazar-yönetmen Raşel Meseri ile son romanı “Meskûn Zaman” üzerine bir sohbet için 15 Aralık saat 18:30’da edebiyat evinin konuğu oluyor. Resmî tarihin ve devlet ideolojilerinin kent mekânını ve kimliklerini şiddet eliyle tek tipleştirmesinin yerleşik hale geldiği bir şimdiki zaman yerine Mêskun Zaman; 1950-1960 dönemi İzmir’inin çok kültürlü, çok dilli, çok dinli kesitine yerleşerek farklı kimlikleri ve mekanları ile örülmüş Yahudi toplumsal dokusunun tozlarını havalandırıyor. Anlatı çoklu şehir mekanını ve kimliklerini; çatılarda, rüyalarda, şehir efsanelerinde, birbirine bakan aile evleri arasında gezinerek kat eden iki kadın Makbule ve Zimbul eşliğinde klişelerin ve donuk çerçevelerin dışına taşıyor. Raşel Meseri’ye sorularıyla sinema eleştirmeni Övgü Gökçe Yaşa eşlik ediyor.

‘Atölyeler herhangi bir başvuru ve ön şart gerektirmiyor’

Masaüstü sinema nedir? Kamerayla sokağa çıkmadan da belgesel yapılır mı? Ekran başında geçen zamanların deneyimi filme nasıl aktarılır? Altyazı Seminerleri kapsamında 'kurgu atölyeleri' veren Fırat Yücel, Masaüstü Sinema adlı hızlandırılmış kurgu atölyesinde bilgisayar ekranıyla sinema yapmanın yollarını anlatacak. Özgürleşen Seyirci: Emek Sineması Mücadelesi (2016), Baştan Başa (2019) ve Ulysses Çevirmek (2023) gibi belgesellerde imzası bulunan Yücel, atölyede arşiv/buluntu görüntü, video-deneme, derleme, kolaj ve remix gibi biçim ve materyallerle nasıl sinema yapılır sorusu üzerinde duracak. Aylin Kuryel ile birlikte kurduğu Image Acts bünyesinde ürettiği “8 Mart 2020: Bir Günce” adlı kısa belgeselinin de gösterileceği atölyede Yücel, bu masaüstü belgeselin kurgusunun nasıl gerçekleştirildiğini de anlatacak. 18 Aralık saat 18:30’da Wêjegeh Amed’de yapılacak atölyeye, üzerinde çalıştığınız bir kısa belgesel/video varsa link ya da dosya olarak getirebilir ve kurgusu konusunda görüş alabilirsiniz. 

Atölyeler herhangi bir başvuru ve ön şart gerektirmeyip, ilgilisine açıktır.”

Editör: Ali Abbas Yılmaz